ترفندهای موتورسیکلت

برسی هوندا کلیک و هوندا واریو

تفاوت و شباهت های هوندا کلیک و هوندا واریو

همونطور که میدونید موتور های هوندا کلیک در کشور های اندونزی و تایلند و… تولید میشن، به جز موارد خاص مستقیم در ژاپن تولید نمیشن، در ایران دو مدل هوندا (یا همون کلیک) داریم :

  • هوندا کلیک تولید تایلند
  • هوندا واریو تولید اندونزی

هر کدام از این دو موتور هوندا در دو حجم 125 سی سی و 150 سی سی تولید میشن. از سال 1395 هوندا کلیک 125 وارد بازار شد و یک سال بعد کلیک و واریو 150 و حدودا سه سال بعد واریو 125 .

در حال حاضر هوندا کلیک 125 دیگه وارد نمیشه و توی بازار ایران کلیک 150، واریو 150 و واریو 125 موجوده و خرید و فروش میشه.

برسی هوندا کلیک و هوندا واریو

طراحی کلیک و واریو 150

با این که طراحی این موتورها برای ۶-۵ سال پیشه ولی واقعا و ظاهرشون جذاب و منحصر به فرده.، بعضی ها لقب سامورایی رو به این اسکوترهای هوندا دادن. به خاطر ظاهر خشن و هجومیشون یه جورایی لقب سامورایی بهشون میاد.

میشه گفت ۹۰ درصد قسمت های ظاهری این موتورها (کلیک و واریو)، کاملا شبیه به همه و فقط تو بعضی قسمت‌ها تفاوتهای جزئی دارن. مثل استیکر‌کشی، پلاک جلو (تو موتورهای کشور اندونزی کلا جای پلاک هست)، جاپایی‌ها و … .اونقدر چیزای مهمی نیستن.

همونطور که میدونید سبک این موتورها اسکوتره و جزو اسکوتر های کوچیک به حساب میاد به این خاطر که بیشتر برای بازارهای شرق آسیا و البته خانم ها ساخته شده.

طراحی چراغ‌های کلیک 150

وقتی از روبرو به موتورنگاه کنید تا حدودی یاد موتوهای ریس هوندا می افتید، که نقطه قوت طراحی این موتور به حساب میاد. یکی از دلایلی که به این موتور لقب سامورایی دادن به خاطر طراحی همین قسمته، نور پایین و بالای موتور تو قسمت های جدا طرحی شدند، راهنما و دی لایت و راهنما ها در قسمت بالایی شون به صورت داخلی قرار گرفتند.

تو قسمت عقب نکته خاصی وجود نداره جز اینکه برعکس راهنماهای جلو، راهنماهای عقب به صورت جداگانه کار شدن. تمامی نور های استفاده شده در کلیک چه جلو چه عقب، از نوع ال ای دی هستن و پرتاب و وضوح نور خیلی خوبی هم دارن.

کیلومتر کلیک 150

کیلومتر این موتور از نوع دیجیتالی هست و اطلاعات اصلی رو میتونید از قسمتِ مستطیلی شکلِ مرکزی ببینید. اطلاعات جانبی مثل چراغ های هشدار موتور هم در قسمت بالایی کیلومتر قرار داره. با دو دکمه پایین کیلومتر هم میتونید تنظیمات اون رو انجام بدین.

فرمون کلیک 150

فرمون کلیک از نوع لوله ای ساده است و به وسیله فلاپ های جلویی موتور تاحدی پوشانده شده. در قسمت سمت راست فرمون کلید آیدیلینگ استاپ رو می بینیم و یکم پایین تر دکمه استارت موتور. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنما دیده میشه. تو قسمت پشتی قلوه اما، خبری از کلید نور پلیسی یا پسینگ نیست.

سیستم کی لس

کلیک ۱۵۰ از سیستم کی لس یا بدون کلید (سوییچ) بهره میبره و شما بدون نیاز به کلید و فقط با داشتن ریموت می تونید وسیلتون رو خاموش یا روشن کنید. کلیک به صورت فابریک، مجهز به دزدگیره.                                                 

    0%

    ریموت های کلیک ۱ دونه و ریموت های واریو ۲ تا هست. اینم یه تفاوت دیگشون

    کنسول و فضای جلوی پا

    همونطور که قبلا اشاره کردیم، کلیک جزو اسکوتر های سایز کوچیک به حساب میاد به خاطر همین موضوع، فضای خیلی خوبی در قسمت قرارگیری و جلوی پاهاتون ندارید و اگر قد بالای ۱۷۵ داشته باشید احتمال برخورد زانوهاتون به فلاپ های جلو زیاده مخصوصا در مواقع ترمزگیری .پس حتــــما پیشنهاد میکنم برای خرید این موتور این موضوع رو در نظر بگیرید.

    در قسمت چپ و راست هم فضایی برای نگه داری وسایل هاتون تعبیه شده. وسط اونا هم یه گیره وجود داره که میتونید بعضی چیز هارو بهش‌ آویزون کنید.  بر خلاف اکثر اسکوتر های بازار که مجهز به پورت هستن، کلیک اینطور نیست و این آپشن رو نداره. البته در زمان ساخت خودش نبود این آیتم تقریبا طبیعیه. ولی اگر خیلی گیر این موضوع بودین میتونید به صورت جداگونه به موتور اضافه کنید.

    نکته: جاپایی های کلیک پلاستیکی و واریو فلزی هستن

    زین کلیک

    زین کلیک ۱۵۰ یه فضای نسبتا خوبی رو براتون فراهم میکنه. جنس و کیفیت زین مطلوبه و در قسمت عقب زین هم یه دستگیره فلزی برای کنترل بهتر ترک نشین قرار داده شده. ارتفاع زین کلیک ۷۶۹ میلی متر یا میشه گفت ۷۷ سانتی متره و تقریبا ارتفاع مناسبی برای افراد میان قد و خانم ها به حساب میاد.

    نکته: زین کلیک بدون الگو یا تکسچر هست ولی زین واریو نقطه نقطه یا سوزنیه

    فضای زیر زین

    فضای زیر زین نهایتا برای یک کلاه کاسکت بدون فک مناسب هست (حدودا ۱۸ لیتر گنجایش داره) و به خاطر ابعاد موتور نباید انتظار زیادی از این فضا داشته باشیم.

    باک موتور در قسمت انتهایی زیر زین قرار داره و برای سوختگیری باید درب زین رو باز کنید. ظرفیت سوخت گیری برای هوندا کلیک، ۵.۵ لیتر هست.

    مشخصات فنی Click/Vario 150

    انجین :

    انجین کلیک، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ و آب خنکه. آرایش سوپاپ ها به صورت تک میل بادامک یا SOHC هست و نسبت تراکم موتور هم ۹.۵ به یک هست.

    حجم دقیق این انجین ۱۵۰ سی‌سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۳ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و حداکثر گشتاورش هم ۱۳.۴ در دور موتور ۵۰۰۰ هست. هوندا روی این موتور از تکنولوژی esp استفاده کرده که به بهینه سازی و عملکرد هر چه بهتر موتور کمک میکنه.

    گیربکس کلیک از نوع تسمه ای و اتومات هست. سیستم سوخت رسانی هم انژکتور برقی با مصرف سوخت صدی حدودا نزدیک ۲ لیتر که بسته به نوع رانندگی شما میتونه متفاوت باشه. نکته ای که در این قسمت وجود داره، حضور تکنولوژی PGM  هست. PGM مخفف سوخت رسانی برنامه ریزی شده هست که این سیستم به کمک سنسور هایی که داره مقادیر مختلفی رو در انجین موتور کنترل و مدیریت میکنه و باعث میشه عملکرد سوخت رسانی و فرآیند های ۴ زمانه موتور به بهترین شکل ممکن انجام بشه.

    سیستم تعلیق کلیک و واریو

    موتور های کلیک و واریو تو بخش انجین و ظاهر تقریبا یکی هستن ولی عمده تفاوت ها بیشتر در بخش سیستم تعلیق و ترمز وجود داره پس اگر قصد خرید این موتور ها رو دارید به مواردی که گفته میشه بیشتر دقت کنید.

    وزن خشک کلیک ۱۰۷ و وزن ترش (با احتساب مایعات)۱، ۱۱۳ کیلوگرمه.

    کمک فنر های کلیک و واریو

    در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و عقب هم یه تک کمک که در سمت چپ موتورسیکلت قرار گرفته. این مورد یکی از ضعف های کلیک و واریو به حساب میاد. همینجوریش خیلی از اسکوترا پر از لرزش و تکون هستن، حالا این تک کمک بودن کلیک شده یه قوز بالا قوز، مخصوصا برای افراد سنگین وزن.

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *